Dweil en kraan

02 juli 2009

Groot nieuws in de krant, de PvdA wil fietsers laten betalen voor gebruik van de fietsenstallingen. Een opmerkelijk standpunt ook, omdat het volstrekt haaks staat op het fietsbeleid zoals tot nu toe door de PvdA (en ook door het CDA) is gesteund. Als je de fietsen van de straat wil hebben, moet je vooral een drempel gaan leggen voor de fietsenstallingen! Reden genoeg om hier na de zomer op door te gaan.

Financieel is de redenatie van de PvdA helemaal niet zo gek. We stoppen fietsparkeren en autoparkeren bij elkaar en zien dan dat de auto’s betalen voor de fietsen. Oplossing: fietsen ook laten betalen, probleem weg.

Zat de wereld maar zo eenvoudig in elkaar! Er is namelijk een reden waarom we de fietsenstallingen gratis aanbieden. We willen graag dat de fietsen zo veel mogelijk van de straat gaan, om twee redenen: het ziet er niet uit, en het is gevaarlijk voor ouderen en gehandicapten. Er is voor gewone voetgangers, laat staan voor deze kwetsbare groepen, soms geen doorkomen meer aan.

Wat gebeurt er nu als je fietsparkeren in stallingen ‘betaald’ maakt? De fietsen die we net met jarenlang consequent beleid van de straat hebben gekregen, keren daar dan binnen de kortste keren weer terug. Waarom zou je betalen voor een fietsenstalling die vaak ook nog een omweg vergt? Lekker de fiets weer pal voor de winkel van je keuze zetten, gratis op straat, al dan niet in een fietsenrek. De effecten op de toegankelijkheid van de binnenstad laten zich raden.

En dan zegt de VVD dat we dan maar moeten gaan handhaven. Nou, als iets duur is, is het wel consequente handhaving. Ik denk dat we nog heel wat fietsparkeren in fietsstallingen kunnen financieren van het geld dat nodig is voor de handhaving. Handhaven is duur en je zit aan de achterkant. Een gratis fietsenstalling pakt het probleem aan bij de voorkant.

En eigenlijk is de redenatie van de VVD ook gek: je jaagt de fietsers eerst de stallingen uit door geld te gaan vragen en gaat vervolgens geld uitgeven voor extra handhaving. Nou ben ik helemaal niet tegen een stukje extra werkgelegenheid, maar dit is toch feitelijk onbegonnen werk: dweilen nadat je de kraan hebt opengezet! Mijn advies: houd de kraan stijf dicht en voorkom daarmee extra kosten voor handhaving.

Nee, als je dan toch vindt dat de automoblist teveel betaalt voor het fietsparkeren, dan zijn er wel andere knoppen om aan te draaien. Na de zomer en na de inspraak kom ik met een alternatief plan. We zullen dan zien in hoeverre PvdA en VVD hierin mee willen gaan!

Bericht onder: fietsparkeren

1 reactie Voeg eigen reactie toe

  • 1. Stadjer  |  03 juli 2009 om 10:12

    De fietser HEEFT al betaald voor zijn stalling, en dik ook. Rekent u even mee? Van mijn bruto inkomen betaal ik circa 35% inkomstenbelasting. Over het restant betaal ik iedere keer al ik iets koop 19% BTW. Een deel van dit geld gaat naar de gemeenten, die daar diensten en producten voor hun burgers voor moeten leveren.

    Daarnaast betalen we rioolrechten, leges voor alles en nog wat, reclamebelasting, en jaarlijks een fors bedrag aan WOZ-heffing. Ik vergeet nu zonder twijfel nog het een en ander.

    Mag ik dan, alstublieft, van de gemeentelijke overheid verlangen dat ik daar een redelijke dienstverlening voor terug krijg? Ik heb die fietsenstalling al 10 keer betaald en weiger om nu voor de elfde keer te gaan betalen.

    Dus redeneringen als “de automobilist betaalt voor het fietsparkeren” is onzin. Iedereen in Nederland betaalt een fors deel van zijn inkomen aan de overheid, die een deel aan de lagere overheden doorschuift. Die lagere overheden vullen dat al riant bij met heffingen en leges voor elke stap die de burger zet en elke scheet die de burger laat. Nou moet het een keer klaar zijn, Rupsjes Nooitgenoeg !

    Los daarvan, als je kijkt naar discussies over Forum en tram, krijg je de indruk dat het geld hier tegen de plinten klotst. Of is het zo dat er wel 170 miljoen kan worden stukgeslagen op het prestige Forum? En een miljoenje of 80 voor een Uitkeringstempel op het Europapark? Een tram van honderden miljoenen, van Hoogezand tot Leek, van Warffum tot Assen? Een verdiepte ringweg van, wat is het? Vele, vele miljoenen?

    Maar er is geen geld voor een stalling????? Hou nou toch op!

Plaats uw reactie

Verplicht

Verplicht, verborgen

Trackback dit bericht  |  Voeg RSS link toe


Kalender

maart 2019
M D W D V Z Z
« Jun    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Meest recente berichten