De bekende weg

25 februari 2012

Direct nadat ik met collega Joost van Keulen (VVD) vragen stelde over de miljoenentegenvallers sinds de vaststelling van de begroting 2012, reageerde wethouder van Financiën Dekker (GL) als door een wesp gestoken:”Dit is vragen naar de bekende weg!”. Nu er een antwoord ligt, is de toon wel wat anders…

Een dag later herhaalde wethouder Dekker haar commentaar nog eens voor de microfoon van RTV-Noord, terwijl ze aangaf de vragen nog niet te hebben gelezen. Alle risico’s stonden a) al in de begroting en b) we zouden binnenkort de sleutelrapportages bespreken, dan moesten we het daar maar aankaarten. Maar ja, onze vragen gingen juist over de periode ná de vaststelling van de begroting (weg a) en de sleutelrapportages gingen over mei-aug ‘11 (exit b).

Intussen heeft het college de vragen bekeken, het huiswerk gedaan en ze zijn zich rot geschrokken. Sinds we de begroting 2012 vaststelden (nov vorig jaar) zijn we € 33 mln verder weggezakt, is € 76 extra weerstandsvermogen nodig (incl. € 52 mln Meerstad) en moet er gezien mogelijke Rijksbezuinigingen in totaal een bedrag van tussen de € 100 en € 150 mln op tafel komen! Hoezo vragen naar de bekende weg?

Direct worden de stellingen ingenomen. De SP wil de tram afschieten als dat nodig is voor het behoud van de sociale voorzieningen. De PvdA heeft eerder aangegeven geen lastenverzwaring te willen, en noemt als optie het schrappen van de deksels op de Zuidelijke Ringweg. Je kunt ook denken aan het terugschroeven van ambities, bijvoorbeeld op het terrein van duurzaamheid.

Opvallend is dat al deze zaken (bezuinigingen, Regiotram, Ringweg, duurzaamheid) in de portefeuille van wethouder Dekker zitten. Zij zal niet veel zin hebben in het schrappen in deze posten. Maar zal ze het aandurven om de PvdA te trotseren en tot lastenverzwaring over te gaan? Of waagt ze het om toch het mes te zetten in de door de SP met hand en tand verdedigde sociale voorzieningen? Of pakt ze te elfder ure toch nog het Forum aan? Zijn er überhaupt nog taboes?

Hoe dan ook, het spel is op de wagen en dat werd tijd ook. Al vanaf de verkiezingscampagne roepen wij dat de Stad te weinig geld voor al die ambities heeft, je kunt niet in een tijd van crisis alle 4 grote projecten in de benen houden, zonder lasten te verzwaren of het sociale gezicht aan te tasten.

Het college lijkt zich dat nu ook te realiseren en meldt aan het eind van de brief dat het niet uitgesloten is dat er aan het collegeprogram moet worden gesleuteld. Nieuwe onderhandelingen dus, en de messen zijn geslepen. Intussen beginnen steeds meer mensen zich af te vragen of dit college wel in staat is om de stad door de crisis te loodsen, nu de tegenvallers zich in een ongekend tempo opstapelen.

Want we zitten halverwege de raadsperiode en deze Voorjaarsnota kan wel eens bepalend worden voor een eventuele toekomst van Links II. Voor mij is het de vraag of het college in deze onderhandelingen de bekende weg gaat kiezen (problemen bagatelliseren, urgentie ontkennen, oplossingen uitstellen of afhankelijk maken van de provincie) of dat ze de werkelijkheid nu echt onder ogen willen/durven zien.

Bericht onder: Zonder categorie

9 reacties Voeg eigen reactie toe

  • 1. Arthur Kamminga  |  25 februari 2012 om 20:47

    De cijfers over de financiële situatie van Groningen liegen er niet om. En ik ben bang dat we er nog niet zijn:
    - In Meerstad zullen 1/3e minder huizen worden gebouwd, maar er is nog lang niet 1/3e deel afgeschreven.
    - In het weerstandsvermogen zit 35 miljoen aan Enexis-aandelen die de Provincie zogenaamd zou willen kopen, terwijl PS daar niet van overtuigd zijn.
    - Het is nog volstrekt onzeker of de tram wel binnen dit budget gerealiseerd kan worden. Dat zijn puur aannames en/of wensen van Karin Dekker cum suis. De aanbesteding loopt nog en als IK naar de cijfers kijk, dan kan ik mij niet voorstellen dat één van de consortia binnen het budget zal blijven.
    - In de begroting van het Forum zit een tekort^^herstel “taakstellende optimalisatie” en het project is nog maar net begonnen. Als projecten uit het verleden maatgevend zijn voor de kostenontwikkeling, dan mag de gemeente op zoek naar een geldboom.

    Als je alle projecten langsloopt, dan is de tram het meest geschikt om af te schieten. Als de twee overgebleven consortia boven het budget zitten ben je sowieso klaar: de bieding is dan niet-bestekconform en je hoeft dan niet te gunnen. Dat zou verreweg de snelste klap zijn. Vergeet niet dat er ook nog veel meer “rommel” in de financiële onderbouwing van de Regiotram zit. Ik heb geprobeerd de Gemeenteraad dat duidelijk te maken, maar ik voel me een roepende in de woestijn. Terwijl iedereen die een rekenmachine kan hanteren zou moeten kunnen vaststellen dat de cijfers niet kloppen. Doorgaan zou echt volstrekt onverantwoord zijn.

    Ik wens de Raadsleden veel wijsheid toe!

  • 2. Jan Seton  |  25 februari 2012 om 21:05

    @ArthurKamminga: ja, we zijn er nog niet qua tegenvallers, dus die wijsheid hebben we wel nodig.

  • 3. Richard Ridder  |  25 februari 2012 om 21:39

    Het siert je dat je de mogelijke doorbetaling aan het bijzonder onderwijs nog niet genoemd hebt. Ik denk dat daar ook mog een paar miljoen ingaat. Wat ik in deze miljoenendans mis is het effect dat het beleid van dit college voor de burgers op termijn heeft. De zwaksten in de samenlevimg, de wwb-baners en sociale werkvoorzieningen betalen de rekening van de grootsheidwaanzin van dit college. Ondertussen ligt de ontwikkeling van woningbouw in de stad plat omdat alles wat maar lijkt op een project in Meerstad daar alleen maar gebouwd mag worden. De lasten die Meerstad met zich meebrengt zullen we als burgers nog jaren voelen. Zeker als de goedkope leningen over 10 jaar vervangen worden door een stuk duurdere leningen. Ja we gaan ons dit college nog lang herinnrren.

  • 4. Willem  |  25 februari 2012 om 22:19

    Ik riep al 3 jaar gelden dat de broekriem aangetrokken moest worden en ambities bijgeschroefd. Dan hadden we de eerste 20 miljoen voorbereidingskosten al bespaard. Men is zo snel mogelijk doorgegaan om te zorgen dat er zoveel mogelijk geld al is uitgegeven. Dan kunnen ze namelijk roepen dat het geld anders verspild is.

    Het is geen toeval dat deze tegenslagen nu pas bekend worden, de contracten voor regiotram, forum zijn de afgelopen maanden al getekend, daar kunnen ze dus alleen onderuit na schadevergoeding te betalen. Heeft Karin Dekker bewust gedaan, die ziet liever dat die projecten gerealiseerd worden, want ze kickt gewoon op een tram. Als ze die erdoor krijgt kan ze weer terug naar Den Haag. Als ze haar daar nog willen hebben als ze een lopende gevangenis (zo noemt GL-er tofo bbni een burka) draagt.

  • 5. Molensteen  |  26 februari 2012 om 17:09

    Mw Dekker is incompetent gebleken, haar moet de financiele portefeuille worden ontnomen. De opositie durft om mij onduidelijke redenen (?) geen vuist te maken. Maar wat erger is Dekker mist enig zelfinzicht. Voor RTV Noord verklaart zij dat de verliezen erg meevalllen vergeleken met sommige andere steden en haar brutaal horen antwoorden op de 150 miljoen dat deze verliezen alleen maar voor dit jaar golden. Tram+Forum moeten onmiddellijk gestopt worden. De Stad is te belangrijk om over te laten aan dit type eigenwijze amateurs.

  • 6. Willem  |  27 februari 2012 om 13:51

    Die tram moet koste wat het kost er komen van Groen Links. Daarvoor hadden ze zelfs hun eigen baantjes caroussel ingeschakeld. De propagande machine en inspraak avonden werden door ene JA Bakker geleidt. Werkzaam bij het trambureau en nu voor Groen Links in Den Haag. Wat een toeval.

    Het hele project bestaat alleen maar uit oppervlakkige onderzoeken, directe buslijnen uit de regio zijn bewust geschrapt, excuses dat een brug te vaak open zou moeten waardoor er geen tram op zou kunnen rijden via station Noord terwijl die brug binnen 10 jaar toch vervangen gaat worden door een hogere.

    De oppositie is te goed van vertrouwen, ze gaan maar door omdat anders het geld ‘weggegooid’ zou zijn. Daarbij komt kijken dat de oppositie nooit oppositie durft te voeren want dan zullen ze nooit samen met de PvdA een college kunnen vormen. Pas als de PvdA een project durft af te schieten durfen oppositie partijen zich te roeren en zich af te sluiten. Bang dat ze anders nooit een wethouder mogen leveren.

    De oppositie zal zich alleen sterk kunnen maken met een combinatie Stadspartij, VVD, CDA. En misschien SP, die willen toch al hun principes wel inleveren voor een wethouder. Bovendien zou het niet erg zijn als de SP aansluit, er is zat geld beschikbaar voor het soaciale gezicht van Gronngen als die prestige projecten worden afgeschoten. Nu doet de SP mee, maar als de tekorten verder oplopen zal er toch gesneden worden in het sociale gezicht, het tekort is te groot om alsmaar de werkenden en huizenbezitters ervoor op te laten draaien.

    Stadspartij, op naar de 10 zetels! De rest mag al blij zijn als ze niets verliezen met hun afwachtende houding of steun aan mislukte prestige projecten.

  • 7. Willem  |  28 februari 2012 om 13:05

    Ps, Groen Links heeft de strategie om de Zuidelijke Ringweg niet aan te pakken. Ze denderen met andere projecten door zodat daar alleen nog maar geld is voor een halfslachtige oplossing.

  • 8. Mevrouw Kiki  |  03 maart 2012 om 21:50

    TRAM:
    Ik heb afgelopen week het Kaartenboek tramlijn 1 en 2 (september 2011) doorgenomen, verkrijgbaar bij het Tramburo (Oosterstraat).

    Ik denk dat de Minister van Infrastructuur en Milieu, Inspectie Verkeersveiligheid, GGD, Fietsersbond Nederland, Wandelend Nederland, Veilig Verkeer Nederland, Kinderbescherming, Gehandicaptenbond Nederland, ANWB, Ondernemend Groningen, Ondernemend Noord Nederland, VVV Stad Groningen, VVV landelijk,Qbuzz, Politie en de Taxibranche zich er tegen aan moeten gaan bemoeien.

    Want kennelijk begrijpen raadsleden en Statenleden de hen gepresenteerde kaarten NIET.

    Alles wat fout kan gaan gaat fout:
    - zwaar onlogische en zelf onmogelijke:
    fietserstromen, wandelaarsstromen, verkeersstromen.

    - totale onbereikbaarheid van belanghebbende ondernemers

    - moeizame bereikbaarheid van woningen

    - EEN ONTELBAAR AANTAL LEVENSGEVAARLIJKE VERKEERSKRUISINGEN.

    Mevrouw Kiki

  • 9. JaaP  |  14 maart 2012 om 22:39

    Wanneer komt die tram, ons goddelozen doodrijden?

Plaats uw reactie

Verplicht

Verplicht, verborgen

Trackback dit bericht  |  Voeg RSS link toe


Kalender

maart 2024
M D W D V Z Z
« Jun    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Meest recente berichten