Spoor weg

16 november 2007

Al een tijdje was het met de Zuiderzeelijn net zo iets als met de Elfstedentocht; je blijft er op hopen, maar eigenlijk weet je toch dat hij toch niet komt. Verschil met de tocht der tochten is weer dat die wel zou kunnen komen, terwijl de snelle spoorverbinding eigenlijk van begin af aan kansloos is geweest. We hebben het afgelegd tegen Almere, einde verhaal.

Eindelijk is daar het verlossende woord: minister Camiel Eurlings (CDA) geeft aan dat de Zuiderzeelijn niet uit kan en trekt de stekker eruit. We hielden er al zwaar rekening mee en zijn natuurlijk ook evenzeer teleurgesteld, maar dat er nu duidelijkheid is, is winst. Want vergeleken met het debat over de Zuiderzeelijn is de Belgische formatie nog maar net begonnen.

Je ziet het ook aan de snelheid waarmee de omslag wordt gemaakt: geen spoorlijn (jammer, schande, balen), maar dan wel geld voor onze economie! Dit zogenaamde ‘transitiepakket’ was bestuurlijk tweede keus, maar staat na de actie van de minister – en soms ook al daarvoor – met stip op één als het belangrijkste gesprekspunt. Iedereen wil zijn deel uit de ruif van € 2 miljard!

Krijgt Groningen dan ook zijn deel? Daar mag je toch van uitgaan. Als beoogd eindpunt van de gesneuvelde spoorlijn loopt de Stad heel wat mis, wat gewoon moet worden gecompenseerd. En recent is wetenschappelijk bevestigd dat de bereikbaarheid van de stad haar kritieke fase nadert. Laten we hopen dat we er met z’n allen in slagen ‘ons’ deel van het geld binnen te halen om daarmee fors te kunnen investeren in hét verkeersknelpunt van de stad, de Zuidelijke Ringweg. Is het toch nog ergens goed voor geweest.

Bericht onder: Zonder categorie

26 reacties Voeg eigen reactie toe

  • 1. Hoog  |  16 november 2007 om 23:21

    Iets meer vechtlust svp. Enorm slap dat je je laat afschepen met 2 miljard. Met de vuist op tafel, net als Max van den Bergh.

  • 2. Bert  |  17 november 2007 om 10:16

    Wat een enorm meegaande reactie. Tijdens de verkiezingen heb ik CDA’ers hele andere dingen horen zeggen. Overigens is er wel geld voor uitgebreid onderzoek naar eilanden voor de kust en 4,5 miljard voor spooraanpassingen in de Randstad. Daar komt bij er 2,7 miljard was gereserveerd voor de ZZL. Het pakket aan maatregelen dat nu is toegezegd bedraagt 2 miljard waarvan een deel sigaar uit eigen doos. We worden dus voor zeker 1 miljard belazerd. Mijnheer Seton: waarom gaat u zo makkelijk akkoord terwijl overduidelijk is dat we worden belazerd door mijnheer Eurlings. Daar komt bij dat de ZZL broodnodig is.

  • 3. Bert  |  17 november 2007 om 10:24

    Lijkt me vrij duidelijk waarom Eurlings de ZZL heeft afgeblazen: hij heeft het geld nodig voor andere dingen. Zie http://www.volkskrant.nl/binnenland/article479058.ece/Eurlings_heeft_wel_een_actieplan_maar_geen_geld_voor_uitvoering

    Er wordt dus een politiek spelletje gespeeld mijnheer Seton. Ik mag hopen dat u zich daar niet bij neerlegt.

  • 4. Hoog  |  17 november 2007 om 10:25

    Met andere woorden: Hoe blijft Jan Seton vriendjes met de Haagse CDA elite. Oftewel: hoe stelt Jan Seton zijn CDA carriere veilig. Oftewel: hoe schoffeert Jan Seton de noordelijke CDA kiezers. Wat een enorm laffe reactie zeg, net als gedeputeerde Bleker.

  • 5. Hoog  |  17 november 2007 om 10:31

    http://extra.volkskrant.nl/gorilla/artwork/imgs/i1195243775.gif

    Bekijk deze plaat maar eens goed meneer Seton. Dit is de realiteit. Ik verwacht van u strijdlust richting de CDA bestuurders.

  • 6. Bob  |  18 november 2007 om 00:20

    CDAsfalt

  • 7. Hoog  |  18 november 2007 om 12:53

    Spoor Bijster had beter de titel van dit stukkie kunnen zijn. Als een mak schaap loopt meneer Seton achter de Haagse CDA elite aan.

  • 8. HAD  |  18 november 2007 om 22:05

    @hoog en @bert,
    Wie sluit nu eigenlijk de ogen voor de realiteit? Ik trap vast tegen schenen, maar zijn dit nu typisch reacties van mannen (die niet tegen hun verlies kunnen)? We kunnen niet blijven trekken aan een dood paard! Het Noorden kan z’n energie beter gebruiken. We moeten namelijk verder! Natuurlijk ben ik ook teleurgesteld, maar ik ben wel zo reeel en praktisch om positief te zijn over deze ’second best’ oplossing. Dat is niet naief, maar realistisch.

  • 9. Hoog  |  19 november 2007 om 16:43

    Geachte meneer Seton, onderstaand tref ik aan in het CDA verkiezingsprogramma, http://www.cda.nl/documenten/VKP.pdf

    4.4.4.
    Het CDA stelt zich ten doel dat ouderen en
    gehandicapten aan het maatschappelijk
    leven deel kunnen nemen. Het CDA streeft
    ernaar dat openbaar vervoer integraal
    toegankelijk wordt. Het CDA wil meer
    investeren in (onderhoud van) het spoor.
    De achterstand moet worden weggewerkt.
    De snelle en hoogwaardige verbindingen
    binnen Randstad en Brabantstad hebben
    prioriteit. De openbaar vervoerverbindingen
    naar het oosten worden verbeterd.
    De afspraken met Noord-Nederland over
    economische structuurversterking door een
    snelle Zuiderzeelijn-spoorverbinding dienen
    te worden nagekomen (inclusief de toegezegde
    rijksbijdrage van 2,7 miljard). Indien
    een dergelijke snelle verbinding onvoldoende
    structuurversterkend rendement oplevert
    en/of niet verantwoord te exploiteren
    is, dient er, afgestemd met het Noorden en
    Flevoland en, uitgaande van deze afspraken,
    een alternatief samenhangend pakket
    te komen. Daarvan maken infrastructurele
    maatregelen een substantieel deel uit.
    Het CDA is tegenstander van een verdere
    liberalisering en privatisering van het nationale
    spoorvervoer. Decentraliseren van
    regionale spoorlijnen kan, als het volledige
    exploitatiebudget wordt overgeheveld.
    Grensoverschrijdende verbindingen zijn
    belangrijk in alle grensregio’s. De overheid
    dringt luchtverontreiniging en CO2-uitstoot
    terug door aan schoon openbaar vervoer en
    hybride motoren de voorkeur te geven bij
    de consessieverlening.

    2 miljard is dus bij lange na geen 2,7 miljard !!!

  • 10. Bert  |  20 november 2007 om 18:07

    @Hoog/Jan Seton: het is nog erger. Inmiddels is de 2,7 miljard geïndexeerd en aangegroeid tot 2,88 miljard (Bron: de brief van Eurlings van 16 november jl.). Bijna 900 miljoen wordt het Noorden door de neus geboord. En dat in strijd met het CDA verkiezingsprogramma!!!!
    Geachte heer Seton, uw reactie hierboven is dan wel een heel gemakkelijke en in strijd met het verkiezingsprogramma van uw eigen partij. Graag uw reactie en liever nog actie.

  • 11. Hoog  |  20 november 2007 om 18:10

    En dan nog een nakomende vraag meneer Seton: Hoe denkt u als plaatselijke CDA gezant het vertrouwen van de Groningse landelijke CDA kiezer terug te winnen nu een dusdanige grote vorm van kiezersbedrog is gepleegd.

  • 12. Bert  |  20 november 2007 om 18:23

    Er zijn gelukkig ook CDA’ers die blijven vechten voor de goede zaak en het verkiezingsprogramma! http://www.marcjager.nl/site/index.php?option=com_content&task=view&id=15&Itemid=10

  • 13. Bert  |  21 november 2007 om 07:58

    Gelukkig heeft de krant van Christelijk Nederland een betere visie op het vraagstuk rond de ZZL dan sommige CDA bestuurders: http://www.trouw.nl/hetnieuws/nederland/article849820.ece/Een_zak_met_geld_is_geen_alternatief_voor_de_geschrapte_Zuiderzeelijn

    Geachte heer Seton, zou fijn zijn als u reageert op alle bovenstaande kritiek.

  • 14. Bert  |  21 november 2007 om 08:11

    De Provinciale Staten van Groningen laten zien dat ze zich wél hard maken voor hetgeen is beloofd: http://www.gic.nl/nieuws/boze-staten-van-groningen-in-verzet-tegen-kabinetsbesluit-zuiderzeelijn

  • 15. Jan Seton  |  21 november 2007 om 11:46

    Jongens, jongens, wat een felle reacties. Natuurlijk ben ik als Stadse CDA’er ook zwaar teleurgesteld in wat minister en partijgenoot Eurlings heeft besloten. We zijn vernacheld, gepiepeld, gelupt, we krijgen niet wat ons toekomt en ook niet wat is afgesproken. Ik kan dat ook niet uitleggen in de Stad (@Bert), aan al die mensen die bij dit kabinet hadden gerekend op een blik die verder reikt dan Zwolle (kaartje @Hoog). Ik schaam me kapot dat ook dit weer een Randstadkabinet blijkt te zijn, zonder een goed onderbouwde visie op de economische ontwikkeling van het Noorden van het land (artikel Trouw). Ik steun de actie van de Staten voluit (@ Bert) en hoop op een klinkend resultaat. Voor het geval dat niet lukt, vind ik dat we moeten vechten voor een zo hoog mogelijk bedrag, en ons niet laten afschepen met een cent minder dan waar we recht op hebben. Second best (@ Hoog: zie ook citaat verkiezingsprogram), ik geef het met spijt toe, maar als de Kamer niet meewerkt (het CDA is strijdbaar) is het wel zaak het onderste uit de kan te halen.

  • 16. Bert  |  21 november 2007 om 15:21

    @Jan Seton: Dank voor uw reactie. Toch vraag ik me af waarom Eurlings zonder meer het verkiezingsprogramma negeert. 2 miljard is heel wat minder dan 2,88 miljard. En bovendien is nog helemaal niet goed uitgekristaliseerd dat de ZZL onrendabel is (zie Trouw). Als het hele CDA dit ook vindt kan de minister toch gemakkelijk ter verantwoording worden geroepen, zowel in als ook buiten de 2e Kamer.

  • 17. Hoog  |  21 november 2007 om 17:05

    Dank u meneer Seton. Tja, felle reacties. Wij zijn niet teleurgesteld, we zijn kwaad en voelen ons bedrogen door de Randstadelite. Vandaar die felheid. Zoete broodjes worden dan niet gebakken.

  • 18. Jan Seton  |  22 november 2007 om 21:27

    @Bert en @Hoog: zoete broodjes worden niet gebakken, ik ben blij dat mijn weblog ook door kritische geesten wordt gelezen. Ik zal in contact treden met het CDA in de Kamer, om ze op onze inzet te wijzen.

  • 19. Bert  |  24 november 2007 om 09:34

    @Jan Seton: Dank voor je berichtje van 22 november. Ik hoop dat je actie gaat helpen. Succes.

  • 20. Bert  |  26 november 2007 om 19:32

    Frank de Vries heeft een zeer goede brief gestuurd naar de PvdA Tweede Kamerfractie. Zie http://www.gic.nl/nieuws/pvda-groningen-druk-op-tweede-kamer-om-zuiderzeelijn

  • 21. Alex Scheijbeler  |  27 november 2007 om 21:41

    Het CDA is toch de partij van de draaikontjes. Die hebben dat uitgevonden, weten als geen andere dat te gebruiken. Misschien was het slim geweest om de gehele lobby samen met Noord Duitsland te doen. Hadden wij ook kunnen bespreken of dat een Arport in Noord Nederland Duitsland niet genoeg zou zijn. Dus een inruilen! Samenwerken ook in de scheepsbouw. Daarnaast goed kijken naar toerisme! Kwalitatief goede horeca bedrijven, hoogwaardig en goede verschillende sterren hotels in de Provincie. Er moet dus niets boven Groningen gaan mensen moeten graag naar het Noorden willen. Was Groninger er wel klaar voor? Denk het dus niet. Dus de overgebleven CDA soldaten in het Noorden kunnen de lobby aangaan.

  • 22. Hoog  |  28 november 2007 om 16:59

    DEN HAAG – De PvdA en het CDA in de Tweede Kamer willen 160 miljoen euro beschikbaar stellen voor verbeteringen aan het spoor naar het Noorden.

    Print
    Nieuwsbrieven
    E-mail dit artikel
    Meer over dit onderwerp
    Stuur me mail over

    UitlegDe twee regeringsfracties steunen het kabinetsbesluit om af te zien van de Zuiderzeelijn, een snelle spoorverbinding tussen Groningen en Amsterdam. Bestuurders uit het Noorden riepen de Kamer woensdag nog op dat besluit terug te draaien. Ze voelen zich ook tekortgedaan met de 2 miljard euro aan investeringen ter versterking van de economische structuur, die het kabinet ter compensatie heeft aangeboden.

    WE ZULLEN DIT SCHANDALIG BESLUIT NIET SNEL VERGETEN MENEER SETON. LAF, LAAG EN LEUGENACHTIG, IK HEB GEEN ANDERE WOORDEN VOOR DE HAAGSE POLITICI

  • 23. Bert  |  28 november 2007 om 21:31

    @Mijnheer Seton, denkt u dat er over een paar jaar nog mensen uit Noord Nederland op uw partij het CDA gaan stemmen? Verhagen met zijn woorden ‘afspraak is afspraak’ is toch ook volstrekt ongeloofwaardig geworden. En dat voor een partij die zegt het geloof en de bijbel hoog in het vaandel te hebben? Niks van gebleken. Er is door CDA’ers kei- en keihard gelogen voor en tijdens de verkiezingscampagnes in 2006. En dat mag allemaal maar in naam van de lieve heer mijnheer Seton? Ik hoop dat een aantal CDA’ers nog eens goed in de spiegel kijken deze dagen en zeker Kamerlid Koopmans. Wij, de kiezers, zullen dit werkelijk ongehoorde en vrijwel ongelooflijke gedrag niet vergeten bij de volgende verkiezingen in 2009.

  • 24. Jan Seton  |  29 november 2007 om 14:37

    @Hoog en @Bert: ben ook teleurgesteld dat mijn contact met partijgenoot Koopmans niet heeft geleid tot het gewenste resultaat. Kiezers zijn geheel vrij om hier resultaten aan te verbinden in hun stemgedrag, al hoop ik dat die keuze dan breder dan alleen op dit dossier gemaakt zal worden. En @Hoog: ik heb de link naar het krantenbericht eruit gehaald, omdat er als gevolg van de opmaak van de site daardoor geen enkele reactie meer zichtbaar was.

  • 25. Bert  |  01 december 2007 om 09:25

    @Mijnheer Seton: Er komt binnenkort een kans voor het CDA om de gedane beloftes uit het verleden in te lossen, de SP gaat (samen met VVD en GL) een motie indienen inzake de ZZL: http://www.sp.nl/nieuwsberichten/5002/p427 Opnieuw een (laatste?) gelegenheid voor het CDA te laten zien dat een woord een woord is. Zie ook http://www.frieschdagblad.nl/index.asp?artID=36968

    Opmerkelijk is een berichtje in het Dagblad Dag gisteren: http://www.dag.nl/static/project/epaper/DG/20071130___/1_004/article5.jpg
    PvdA, CDA en CU maken zich zorgen over het Noorden. Tja….wat een gotspe en tegelijk ongehoorde brutaliteit om met een dergelijk statement te komen.

    Maar goed, ik ga er van uit dat de lokale en regionale CDA zich keihard zullen gaan inzetten voor een steun aan de motie die binnenkort zal worden ingediend teneinde de geloofwaardigheid van eigen partij en vooral de politiek te redden?

  • 26. Bert  |  01 december 2007 om 09:26

    erratum bovenstaand bericht nr. 25: CD=CDA

Plaats uw reactie

Verplicht

Verplicht, verborgen

Trackback dit bericht  |  Voeg RSS link toe


Kalender

maart 2024
M D W D V Z Z
« Jun    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Meest recente berichten