Verschil bijpassen

06 februari 2010

Als het over de tram gaat, komt er ook oud nieuws naar boven. Zo heeft de VVD de Translohr weer van stal gehaald en gepresenteerd als hét tramalternatief. Ik zie dat nog niet zitten…

Natuurlijk, de kabelbaan is een leuk in het oog springend punt, dat ook nog eens feitelijk een rol zou kunnen gaan spelen in de bereikbaarheid van het UMCG. Een echt Jan Evenhuis-punt, dat is overgenomen in verschillende andere partijprogramma’s, waaronder die van PvdA en CDA. Maar niet echt een alternatief voor de tram.

Maar die Translohr dan? Dat is toch wel een serieus tramalternatief? Dat vindt de VVD wel, want je hebt een slankere tram voor minder geld. En toch geloof ik er niet in.

Waarom? Als je van welke tramvariant dan ook het Regio-aspect afhaalt, zal het geld van de Regiovisie wegvallen. Dan kan de Translohr op zich wel goedkoper zijn, maar als je hem helemaal zelf moet betalen ben je toch nog duurder uit. En wie gaat anders het verschil bijpassen? Ik heb de VVD hier nog niet over gehoord.

Nee, het enige serieuze alternatief is niet de Translohr en ook niet de stadstram van Prummel, maar de bussenvariant die de provincie heeft ontwikkeld. En daar moeten we nog maar van afwachten of deze genoeg vervoerswaarde heeft (de aantallen reizigers comfortabel en op tijd vervoeren) maar ook of de kosten wel lager liggen dan bij de tram.

De regiotram heeft zo z’n nadelen vanwege de grootte en er zullen over de inpassing ervan nog harde noten moeten worden gekraakt. Zo is er in Selwerd en Paddepoel nog veel onrust over bereikbaarheid van de kerk, het winkelcentrum en ook over veiligheid.

Maar om de Translohr als serieus te nemen alternatief te zien moet de VVD de Regio zover krijgen dat ze betalen voor een stadstram;  dat zal nog een heel lastige voor ze worden!

Bericht onder: Zonder categorie

4 reacties Voeg eigen reactie toe

  • 1. Karel  |  06 februari 2010 om 21:08

    Welk busplan van de provincie? Is dat het busknopenmodel, het geheime rapport van Karin Dekker?

    Hoezo harde noten gekraakt, jij hebt allang ingestemd met de route en daarmee met de regiotram. En dat wordt erdoor gedrukt, wat de stadjers er ook van vinden.

    En als betaald parkeren zometeen overal wordt ingevoerd kunnen de bewoners over 5 jaar allemaal hun auto parkeren in een buurtstalling. De parkeerplaatsen zijn immers verdwenen voor de tram. Dat kost ze dus 70*12 = 840 euro per jaar. Mensen die een beetje vooruit kijken zien dat al aankomen en zijn dus tegen deze spoorverbinding door de stad.

  • 2. O. Kars  |  07 februari 2010 om 19:10

    Complimenten voor dit stuk. Heel helder!

  • 3. Albert Fransen  |  07 februari 2010 om 19:28

    Dat geknutsel met die tram? wordt dat net zo’n drama als de Blauwe Stad van Beukema en Calon?
    Beiden hebben en nieuw baantje gekregen,ondanks hun tekortschieten .Beukema heeft het prima naar de zin in Den Haag..Mark Calon is weer onder de hoede van Hans Alders gekomen. Aedes,(Overkoepelend orgaan van de Woningcorporaties), beschermt Alders en Calon tegen de terechte woede van de Grunnegers en de particuliere investeerders vauit de Randstad die hun mooie praatjes hebben geloofd.De aangekochte kavels in Blauwe stad zijn nog geen 10% van de aankoopwaarde.Onverkoopbaar.Van de 1600 kavekls zijn er destijds 1800 verkocht. Een aantal hiervan is bebouwd. De rest zal braak blijven liggen: Wie wil een huis,als er geen straat of weg zal worden aangelegd door het gemeentebestuur van Blauwe Stad.?Wat nu met de nabestaanden van de Agrarische stand in het bedoelde gebied?Goedlopendee agrarische bedrijven opgeofferd aan de grillen en grollen van een paar autisten die het beter wisten dan hele volksstammen nuchtere Groningers. Deze families zijn verscheurd: gedeeltelijk geemigreerd naar Noord Amerika en Canada.
    Laat Van Holten met zijn Q-buzz eerst de zaak op orde krijgen.Hij is commercieel bezig. Maar heeft de eerlijkheid van de traditionele echte Nederlander,Q-buzz Groningen Drenthe draait goed. Ondanks de tegenwerking van Erwin Kroll met zijn weerbericht en de vorige uitbater van het OV in de regio,genaamd ARRIVA
    Tot op de laatste dag,13/12/2009 hebben zij geprobeerd om alles in het honderd te laten lopen.De locatie naast IKEA staat niet voor niets leeg..
    OV-bureau GroningenDrenthe moet zich ook de ogen uit het hoofd schamen.Met “gewoon doorpakken”waren vele miljoenen euro’s bespaard voor de burger/reiziger.
    Ik kom uit de regio Rotterdam,heb eigen vervoer,ben CDAer,75 1/2 jaar oud en moet werken voor mijn geld

  • 4. Bert  |  10 februari 2010 om 13:42

    Bij de studie die de provincie heeft laten maken voor een vergelijking tussen regiotram en busknoppenmodel zijn wel een paar kanttekeningen te plaatsen.
    Het gebruikte model wordt niet echt verklaard. Dat was ook al het probleem bij de andere vervoerswaardestudies voor de regiotram. De verschillen tussen vervoerswaarden voor het regiotrammodel en het busknoppenmodel zijn niet groter dan enkele procenten op de totalen voor zowel OV als auto. Ik zie vooral verschillen in de benodigde investeringen en de exploitatie. De vraag is hierbij hoe hard zijn de getallen voor zowel het busknoppenmodel als regiotrammodel.

Plaats uw reactie

Verplicht

Verplicht, verborgen

Trackback dit bericht  |  Voeg RSS link toe


Kalender

mei 2024
M D W D V Z Z
« Jun    
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Meest recente berichten